Working on a Kingston Farm

17 juni 2014 - Kingston SE, Australië

12-6

Ik ben nu 2 dagen in Kingston SE, bij farmer James Parker. Het is allemaal wat :D. de 10de werd ik opgehaald door een lilliputter genaamd Will van het BP tankstation, waar de permier stateliner bus mij afdropte. Het was even wennen, want ja ook al zijn er kleine en grote mensen, ik had niet verwacht dat er een klein mannetje uit zn grijze Ute (utlity vehicle) zou stappen. Nou Wil, een aardige vent, ruige baas liet me het een en ander zien en reed me een beetje rond. Want James mijn baas was nog druk bezig ergens op een veld. Will liet me zijn optrekje zien en al gauw leerde ik dat hij ook een farmer is geweest. Van een vrij grote farm. En toen zijn oude pa het allemaal niet meer aankon hebben ze het verkocht. Niet zo gek want het leven als dwerg is niet gemakkelijk denk ik, en zeker niet als je ook je eigen boerderij moet runnen. Will is verhuist naar Kingston en werkt nu o.a. voor zijn goede maat James zo af en toe. In de middag ontmoette ik James en zijn we naar een veld van een andere boer gereden, hier doet James contractwerk, en in dit geval het in de fik steken van scrub.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=A5MZ0ywXpHc

Burning heaps of scrubRebuilding fire

Scrub is al het gevallen hout van de gumtrees, dit wordt op grote stapels geflikkerd en vervolgens in de fik gestoken. Om extra ruig te zijn wordt dit later met een bulldozer wat meer tegen elkaar aan gedouwd. Dit schouwspel mocht ik aanzien terwijl samen met de eigenaar van de farm in zijn ouwe Ute zat. Hij betaald James dus voor dit werk, dit omdat hij zelf al een dagje ouder is. Een hele vriendelijke ouwe boer waar we al die tijd leuk hebben zitten praten en keken naar hoe James met zijn Dozer vuren in reed, wolken as en rook moest bevechten. Een best gaaf schouwspel.

Hierna naar James z’n huis, steak eten (volgens mij over de datum) en biertje drinken.

Dag 2 bestond uit Koen en Wil die langs alle brandstapels reden (zon 20) om daar alle vuren weer opnieuw op te bouwen als er nog hout onverbrand over was gebleven. Een pittig warm klusje want grote vuren laten grote hopen gloeiend heet as en brandende kolen/ stukken boom over. Men eerste 2de graads brandwonden op m’n klauwen opgelopen en mijn eerste Australische spin op mijn arm. Tijdens het oppakken van hout voelde ik gekriebel op mijn arm en instinctief eraf geslagen, op de grond zat een Huntsman spider, een niet giftige spin gelukkig. Die schijnen volgens Wikepedia graag tussen hout te zitten. Nou dat klopt dus wel. Omdat ik groot ben en Will wat aan de kleinige kant werd mij verteld dat ik de grote zware stukken hout moest oppakken, ik wordt hier dus gespierder en gespierder.

Anyhow, na uurtjes zweten gooide Will de Barbie aan, gewoon een rooster op een toch al brandende boomstam en bakken maar, Possum en Wombat kreeg ik, op een boterhammetje met een sausje, van alle gemakken voorzien.

Hierna reden we nog even alle vuren langs, terwijl ik als een heuse cowboy achter in de Ute stond ruig als ik ben. Nog even alle vuren controleren en wat dingen versjouwen. En zoals ik ondertussen weet eindigt elke dag hier met een biertje, of 2 of 3 of… dus Wil trok zijn sixpack bier uit zn koelbox en dan drink je met 3 farmerts een biertje op een van hun paddocks (velden) met op je heen 3 honden, 3 Ute’s en lomp Australisch geouwehoer. Wat niet altijd te verstaan is, maar dat maakt ook niet echt uit. Na wat biertjes verder gaat James naar zijn poolcompetitie, waar hij samen met Will strijd tegen andere lokale lui, in de lokale pub. Dit doet hij na een goede 7 bier, dat dan weer wel. Ook een Australische rural gewoonte, met bier op achter het stuur kruipen. No worries mate…

Dag 3. Omdat ik niet wist hoe laat we op moesten bleef ik lekker in bed totdat ik James zou horen. Aangezien hij wellicht een extra biertje in de kroeg heeft gedronken kwam hij pas rond 8:00 uit z’n nest, dus fine by me. We reden nog eenmaal naar het veld van de boer waarvoor hij op contractuele basis werkt en rijden nog eenmaal langs alle brandstapels, ruimen hier wat brokstukken op, en gooien het op 1 hoop, fik erin. Hierna reed ik in zijn Ute terug naar z’n farm en moest ik een kannetje petrol vullen voor de grasmaaiert. Dit was nog een hele uitzoekerij want waar zijn fuelvoorraad was wist ik, maar hoe ik de petrol uit de tank kreeg was niet uitgelegd. Uiteindelijk wat gehannest en toen bleek dat het een soort van handpomp systeem was. Ik was trots op deze kleine overwinning maar al gauw leerde ik dat je beter wat te weinig wil pompen want de petrol bleef komen ook al was ik al een tijdje gestopt met pompen. Ik heb een paar litertjes de grond in zien verdwijnen helaas :d.

Dirtbike waar Koen jawel, op gereden heeftDriving up sheepKoeien

Hierna grasmaaien en vervolgens een theetje en wat eten samen met de 77 jarige farmer (Malcolm, een maat van James) die op bezoek kwam. Daarna, en nu komt het, reed ik voor ik het wist op een quad. Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik niet de allergrootste held ben en ik stond er dan ook enigszins twijfelachtig in, maar ik had niet echt een keuze. James zei: dit werkt zo, en dit werkt zo, ja oke ga er maar op. Dus ja, dan doe je dat, en na nog een extra uitleg over hoe je ervoor zorgt dat dat ding schakelt reed ik achter James op z’n motorbike aan, die mij al gauw zwaaiende maande door te rijden. Dus ja, dat deed ik dan maar. Schapen drijven.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=_ImONR-1yeM

James op de motorbike, Koen op de quad, Malcom in de Ute en de honden rennen in de rondte. Ja dat is wel bijzonder episch om eerlijk te zijn. Erg gaaf om dit mee te maken. Die arme schapen moeten namelijk allemaal naar een veld waar de lammeren gemerkt, gevaccineerd, geschoren en gesteriliseerd worden. Dit gaat morgen gebeuren, vast geen mooi schouwspel. Hierna nog koeien gevoerd met hooibalen en daarna jawel, reed ik voor ik het wist op een motorbike voor het eerst in mijn leven. James vroeg of ik her wilde proberen, toen zei ik Mha mha en toen zat ik op een motorbike, James achterop en gaf uitleg, op zijn terrein mocht ik later nog oefenen met schakelen en alles en eigenlijk was dat ook bijzonder gaaf, nou niet echt gedacht dat ik dat ooit zou doen namelijk :D. En ja deze dag eindigde ook met biertje op het erf, onder de schuur en weer met een nieuwe boer. Waar ik nog een tijd mee heb staan ouwehoeren over van alles en nog wat, en die ook, jawel, een sixpack bier (Toohey’s Old) uit zijn wagen haalt en mij en zichzelf goed bedeelde.

In de avond zat James in zijn kamertje, ik in de woonkamer en draaide ik muziek, riepen we af en toe toe, ken je dit en dit nummer, en ja dat was eigenlijk wel chill.

Dag 4,5 en 6 stond in het teken van lamb marking. Dat was wel even andere koek. Alle schapen inclusief lammeren worden binnen een met hekken afgezet gebiedje gedreven en vanaf daar gesorteerd. Ze worden door een schacht gedreven en lammeren gaan rechtsaf, schapen links.

Lamb markingAfgeknipte staarten van lammetjesTom of MengoBarbie met die ouwe Malcolm

En dat gaat allemaal met behulp van hekken, de herdershonden en het een en ander aan geweld. Best wennen om te zien hoe dat gaat, die schapen moeten doodsangsten uitstaan als herdershonden Tom en Mango al blaffend en zo af en toe in schapengezichten bijtend, een deel van de groep in een volgend vak drijft. En dan is er nog het menselijke aspect. 1 knaap die normaal schapen scheert was ook gevraagd om te helpen. Een heuse hillbilly, op zich geen kwaaie gast maar af en toe is die wel onnodig bruut. Bijvoorbeeld lammetjes een tik in hun gezicht geven als ze teveel bewegen in The cradle (dat ijzeren ding waarin ze ondersteboven worden gelegd, gevaccineerd, gemerkt, ontstaart en gesterriliseerd). Of een schopje hier en daar om te een beetje meer te motiveren. Tja, dat vind ik toch allemaal niet echt ontzettend geweldig gaaf. Maar schijnbaar gaat dat zo.

Anyhow, mijn taak werd het oppakken van de lammetjes en ze in het cradle ding leggen, een middeltje tegen wormen e.d. in hun mond spuiten en soms ook een vaccinatie onder hun oksel spuiten. Ik heb zon 1400 lammeren opgetild die tussen de 5 en de 10 kilo wegen. Dus mijn lichaam is weer meer en meer gespierd geworden, ongelooflijk hoe dat nog kan.

Het mooie is wel dat er elke dag op locatie gebbqt wordt, met plaatselijk vlees, een witte boterham en ketchup. Zo heb ik hier wederom genoten van Possum en Wombat (illegaal geschoten of van de weg afgeplukt als zijnde roadkill) en schaap. Het leven is hier ruw en de mensen ook.

Na het werk wordt er steevast bier gedronken, en dan staan we met 1 of 2 andere lui Westend Draught te drinken op Jimmy’s kosten. En dat is een prima moment van de dag, al bier drinkend, al staan in de overkapping van de schuur een beetje naar de lucht te kijken en een hele hoop lompe gesprekken over vrouwen, vechten, lokale nieuwtjes e.d.

selfie weet je welRuig schedelwerkWombat holKangaroo's

Na een goede week is tijd voor mij om door te gaan. Terug naar Adelaide op woensdag de 18de. Vanaf hier ga ik de zaterdag die volgt, op een 6 daagse tour naar Alice Springs, met alle mooie gebieden die er tussen liggen. Flinders Range, Kings canyon, Cooper pedy, Uluru, Kata Tjuta.

1. Wil:
    26 juni 2014
    Hoi Koen, oude tijden herleven als ik jou verhaal lees zoals op n qaut rijden en het Bbq en tegek joh en nu je tour naar Alice Spring die ik ook heb gedaan, Genietse jonge en ik denk dat we volgend jaar een potige Koen zien G'day mate Groetjes Wil