Great Ocean Road and the Grampians

17 juni 2014 - Great Ocean Road, Australië

8-6

En dan na zo’n 6 weken genoten te hebben van de gastvrijheid van Maria en Bernard, het dan toch echt tijd om door te reizen. Uiteraard niet zonder mijn dank te uitten en afscheid genomen te hebben van een aantal lieve mensen.

Op donderdag 4 juni ben ik vetrokken  naar Melbourne. Een 3,5 uur durende treinreis zonder spectaculaire dingen overleefd. Ik ga naar Melbourne omdat ik daar een epische tour van 3 dagen ga doen welke 1 dag Great Ocean road, 2 dagen de bergketen The Grampians meepakt en mij vervolgens dropt in Adelaide. Omdat de desbetreffende tourorganisatie Bunyip 2 deuren naast mijn vorige Nomads hostel (All nations) zit, heb ik hier de nacht van donderdag op vrijdag doorgebracht. Omdat het toch soms best lastig is om 1,2,3 nieuwe mensen te leren kennen, zeker als je ergens maar kort ben, vond ik het wel even lastig om opeens weer alleen te zijn. Toen kwam ik op het nuchtere idee om in de kroeg naast de deur een biertje te kopen. Daar was het rustig, het was ook vroeg. Omdat ik niet al mobiel starend mijn bier wilde opdrinken  vroeg ik aan een willekeurige vrouw die alleen aan een tafeltje een boek zat te lezen, of het oke was of ik aan haar tafeltje kwam zitten. En hier kwam een ontzettend leuk en boeiend gesprek van. Haar naam was Sophia en zij was een paar dagen in Melbourne voor een soort helderziende achtige beurs. Sophia blijkt haar geld te verdienen door via een oude Chinese wijze de toekomst te voorspellen en hierbij de mensen niet in verwarring achter te laten, maar ze ook tips geeft om de juiste keuzes te maken.

Ze vermoed zelf dat zij de enige is in Australië die deze ambacht uitoefent. Geïnteresseerd maar gewapend met een Hollandse dosis scepsis, continueerde we het gesprek. Hieruit bleek dat ze eigenlijk grotendeels gelooft in energiestromen die mensen uitstralen en de manier waarop je kunt leren je eigen energie te beïnvloeden. Uiteindelijk leert je dat dan betere keuzes te maken in het leven. Waardoor je dus leert je eigen toekomst positief te beïnvloeden. Nou ja, geweldig gesprek zo uit het niets en wie weet pak ik er nog wat van opJ.

Het kutte aan een kroeg naast je hostel is ook dat op een gegeven moment (als Koen in bed ligt) de muziek opeens op niveau 1000 gaat en Koen een wat onstuimigere nacht had dan gehoopt. Anyhow, om 6:00 ging de wekker want de 3 daagse Great Ocean road + Grampians tour ging beginnen. 2 deuren verder stond ik rond de klok van 7:00 met mijn goede gedrag en al mijn persoonlijke belongings in het kantoortje van de tourorganisatie. Bus 5, mister guide Simon werd mij verteld. Daar stapte ik dan op een gegeven moment in, ook 2 Hollandse backpack vrouwmensen waren aanwezig dus dat was even Nederlands ouwehoeren. Verder: 2 Duitsers,  1 Ier, 1 UK’er, 1 Canadees, 2 Amerikaanse dames en een ouwe vriendelijke Amerikaanse vent van rond de 60.  en dat moet het wel zo’n beetje zijn. Klikte al gelijk vrij goed met de Hollanders en Duitsers en later bleek dat heel de groep eigenlijk leuk was.

Great ocean road start12 Apostels, de verplichte foto12 Apostels

De eerste dag begonnen we aan de Great Ocean Road en stopte we bij diverse look out points along the way (gebouwd door soldaten na de 1ste Wereld Oorlog om ze werk te geven in ruil voor voedsel en onderdak). Uiteraard stopte we ook bij de Apostels. Een flink uitgemolken plek, waar je voor 95 dollar 10 minuten lang in de lucht in een helicopter mag zitten. Dat heeft deze Hollander natuurlijk niet gedaan. Wel de verplichte foto’s gemaakt uiteraard. Het weer begon bijzonder goed deze morgen en dat was goud, want de afgelopen dagen waren regenachtig. Na nog een aantal stops belande we uiteindelijk in een hostel in the middle of nowhere. Tourguide had pizza’s besteld. Biertjes gekocht, beetje gitaar gespeeld, lekker geslapen. Zaterdagochtend 7:15 aan het ontbijt, en hup de bus in. Rijden naar the Grampians, een prachtige bergketen. De eerste wandeltocht was leuk maar ik had verwacht echt de bergen in de te gaan. Gelukkig deden we dat in de volgende tochten!

Emu's en Roo's onder de regenboogGrampiansJawel

De eerste tocht bracht ons naar een veld voor Emoe’s en kangaroo’s. in de namidag bracht de 2de route ons naar een plek genaamd The Grand Canyon, dit was een mooie kloof, met een stroompje erin, harstikke leuk. Wat ook leuk was was dat het begon te regenen. Dit drukte de pret niet echt, maar de rotsen werden wel een stuk gladder. GOED OPLETTEN DUS.  Mooie stukje wandeling en prachtige uitzichten. ’s Avonds verbleven we bij Steve’s place. Genaamd Asses Ears. Een echte rauwdauwer van een Aussie die een cabins verhuurt en waarschijnlijk ook als camping fungeert. Een plek 50km van de nearest town vandaan. Een mooie cabin waar bier verkocht werd voor een zeer bescheiden 5 dollar. Een plek waar een haardvuur was en waar lekker gekookt werd. Mijn lekkerste stuk kangaroovlees heb ik hier gegeten. Je wilt dus, kangaroovlees van de rug hebben. Kort bakken, als zijnde een rare steak. En dan is het echt geniaal!!

Jawel jawelGrampians4Aboriginals rotstekening

De laatste dag, zondag de 8ste van juni, keerde we terug naar de Grampians maar dan een ander deel ervan. En dit was de beste bergwandeling tot nu. Eerst door een soort van dode bomen bossage, dan klim je de berg op via natuurlijke wandelgangen, met die typische uitstekende rotsen en mooie natuur. Rotstekeningen van Aboriginals op diverse plekken (afgeschermd met hekken) en prachtige uitzichten. Bovendien werkte het weer vandaag mee en dat maakt het toch een stuk mooier, en geeft je het uitzicht. Een aantal mooie foto’s gemaakt en dit was waar ik eigenlijk naar op zoek was J. Hierna reden we naar een ander dorpje waar een Firefly bus de mensen meenam die naar Adelaide doorgaan (zoals ik) en degene die terug gingen naar Melbourne reden met onze gids mee terug. Leuke lui, leuke tijden. Nu 1 a 2 nachten in Adelaide overnachten en dan 2 weekjes werken voor food en accommodatie op een farm in Kingston. Hierna wil ik een tour naar Alice Springs gaan doen. Wel een beetje snel want het koelt af, zelfs in Alice Springs in het nu 18 graden…

Grampians3Grampians 5Rotsen weet je wel

Oja ik schrijf dit terwijl ik bijna 6 uur busreis achter de rug heb en fucking honger heb. Adios amigis