Working days are over

2 juni 2014 - Traralgon, Australië

30-5-14

Mijn vier werkweken in de Pine Tree business zitten er op.

Godzijdank.

Panorama1Panorama2

Maar het was een super gave ervaring om op terug te kijken, nu al. Mijn collega’s waren grotendeels ex-gedetineerde, waarvan 1 a 2 nog onder toezicht staan van reclassering, of een lopende rechtszaak hebben. Je hoort het een en ander over je collega's al knippende en plantende.

Pine trees maken geen onderscheid. Ex-gedetineerde of niet, ze laten je achter in fysiek gebroken toestand met je armen vol hardnekkig pine tree sap, en sneetjes in je klauw omdat je cutters best een beetje scherp zijn.

Maar er zaten een aantal mooie figuren tussen. Tobi en ik hebben hebben al gauw bijnamen bedacht voor een aantal lui. Waaronder The Hillbillys. 2 broers die in hun Gully Creeper (zie foto), naar het werk komen. 'Drink 'till she's cute'.

Gully1Gully2Gully3

Broer 1 is te herkennen aan zijn lange puntbaard en broer 2 aan zijn hoody, altijd met zijn hoody op. Gasten die volgens de geruchten alcoholisten zijn en af en toe wellicht ook een klein, meer of minder recreatief, drugje nemen. Alhoewel ze dus elke avond koekielam naar bed gaan (ze wonen nog bij hun moeder), zijn ze er wel elke ochtend al om half 7. Alcoholisten met een verantwoordelijkheidsgevoel dus. Of in ieder geval alcoholisten met het inzicht dat ze hun (deel van het) geld moeten verdienen op legale wijze. Dan is er nog Jacko. Jacko een man die letterlijk en figuurlijk nooit meer met een mond vol met tanden zal staan. Een man die in diverse gevangenissen heeft gezeten, en zo vertelt hij tijdens het werk aan andere ex-cons, daar wel heeft leren vechten. Maar een super vrolijke en amicale gast. Niet te verstaan, maar als hij wat tegen je zegt, en dat doet ie vaak, dan maakt het eigenlijk ook niet uit of je reageert. Hij praat gewoon door, lacht vervolgens en gaat weer verder. Zolang je geen verkeerde dingen zegt, is hij je beste vriend. Ook waarschijnlijk omdat ik volgens hem lijk op een van zijn schapenscheermaten. Dan nog de ‘hip-hoppers’, 2 jonge gasten waarvan 1 nog niet zo lang geleden uit de gevangenis is ontslagen na 1 jaar zitten voor diefstal. Anyhow, ik voelde me niet echt aangetrokken tot hun gezelschap buiten het werk om, maar het waren wel gave karikaturen.

Elke ochtend wachten op werkmaat Tobi @ the cornershopHet was niet altijd feestMaar na regen komt zonneschijnPine tree selfie

Ondanks dat het regelmatig afzien was, is het toch een periode waarvan ik kan zeggen: dat kan ik afstrepen, zonder een vrije dag te nemen.

De komende tijd verlaat ik mijn veilige thuishaven te Traralgon, op naar nieuwe avonturen! Zin in, maar ook jammer om te gaan, het is hier prima overleven.

Nursing fields5Nursing fields4Nursing fields3