Pine Tree Hero

8 mei 2014 - Traralgon, Australië

I love the smell of pine trees in the morning

6-5 t/m 8-5 De eerste werkdagen!

Om 7:00 sta ik in mijn volledige bepakking klaar om de hoek van de straat om de best ruige 4x4 wagen van mijn werkmaat Tobi in te stappen. Een huizenbouwer zonder huizen om te bouwen, dus nu ook klaar om het leven van een pine tree medewerkert te betreden.

I love the smell of pine trees in the morningEen leven waarin de heilige pine tree centraal staat. Een leven waarin je snel merkt dat je onderrug het zwaar gaat krijgen, zwaar heeft en die het altijd zwaar zal hebben zolang je mag zeggen: ‘ik ben een pine tree medewerker’. Een leven waar je elke ochtend gelukzalig kan zeggen: ‘I love the smell of pine trees in the morning’.

Nursing fieldsTobi en de andere collega’s zijn prima lui en onze doorrookte Tina is ook nog steeds rokende en top (Tina is mijn 50+ doorgerookte goudeerlijke contracter). Overigens krijgen mijn nieuwe werkmaat en ik credits voor de relatief snelle werkwijze die we toepassen. Het ziet er allemaal ongeveer zo uit: rij naar een veld vol kleine pine tree’s (paar jaar oud). Hier staan allerlei wagens van de andere lui, waaronder Tina’s truck en aanhangert. In deze aanhangert zijn allemaal dozen waar je je naam op doet en het nummer van je doos. Na twee dagen heeft deze eindbaas al 4 dozen. In 1 doos kan 1500-2000 cuttings (stekjes). Je loopt met je doos, je cuttingding (tang), een buisje (leg je langs het takje, zie je: te dik, te dun, precies goed.) naar je met naam gemerkte pad vol prachtige nog jong en onwetende pine trees. Vervolgens ga je knippen. Je knipt je een ongeluk, je bukt af en toe is, of eigenlijk heel de tijd want die boompjes zijn misschien 50cm hoog, je knipt nog wat meer en nog wat meer. Je knipt eigenlijk zo’n 4 uur. Vandaag had ik 3,25 doos vol geknipt. Vervolgens gooi je wat water over de inhoud van de doos, tapet hem dicht en doet hem in Tina’s aanhangert.Cutting field

Rijden als een baas:

Daarna stap je in een wagen en rij je een goede 45 minuten naar THEE NURSING GROUUNDS. Wij hebben een soort van pech, want andere pine tree medewerkerts (die via een andere contracter werken), halen vlak naast het veld waar ze uiteindelijk geplant worden. Wij kunnen –in tegenstelling tot- dus enkelt planten wat we hebben geknipt in de ochtend, op is op. Maar wij treuren niet want elk moment met een pine tree in je handen, is een moment van geluk. Daar aangekomen ga je met je doos en een goede dosis doorzettingsvermogen naar je ‘bed’. Aldaar aangekomen, ga je je een ongeluk planten. In 1 bed passen gemiddeld vier dozen (4x1500/2000 cuttings) en dat zal je 150 dollar opleveren. Het doel is dus 1 bed per dag, volgende week moet dat wel lukken.  O en ja, dan zijn wij zo gemiddeld rond de klok van 2 á 3 klaar. Morgen (vrijdag 9-5) een half dagje, Tina’s orders.

IMAG03972

1. Bart van Koppen:
    16 mei 2014
    Dan komt je jaren lange ervaring bij kwekerij Tass goed van pas Stokman. Je werd daar altijd blue monday genoemd, good old memories.
  2. Dot:
    21 mei 2014
    Neefje!! Wat leuk om te lezen! Je schrijft ook leuk. Veel plezier en succes!! Xx
  3. Lachlan:
    21 mei 2014